Turanga reiser i tid

Man kan ikke endre skjebnen til noen, fordi man allerede har gjort det.

Posted on: 11.02.09

Jeg kom på et eksempel som illustrerer hvordan kulturelltidsreising fungerer.  En av mine favorittregissører er  Kevin Smith.  Jeg dro til tidlig nittitall, og møtte ham på en bar, og hadde en vanvittig interessant diskusjon med ham.  Etter hvert kom vi inn på religion, og jeg fortalte om mine erfaringer fra min reise til Jerusalem rundt år 20.  Jeg sa selvfølgelig ikke at jeg hadde vært da, jeg bare framsatte noen av de tingene jeg hadde lært som «morsomme teorier».  Først mye senere går det opp for meg at han brukte mye av samtalen vår i Dogma, en film jeg alltid har likt fryktelig godt, blant annet fordi den stemmer så godt overens med mine erfaringer fra hvordan Jesus var.

Stikkord:

8 kommentar to "Man kan ikke endre skjebnen til noen, fordi man allerede har gjort det."

Jasså? Den filmen tror jeg jeg må få sett. Jesus er tross alt en slektning (min oldemor var også av Davids ætt)

Forresten – fortsetter tidsreginga før/etter Jesus i din overskuelige framtid?

Kan du ikke skrive et eget inlegg om tiden din med jesus og gutta? Altså din versjon av hvordan det egentlig var. Er du kristen forresten?

Tilfeldig forbipasserende: Ja, det er en fin film, Kevins beste, synes jeg. Det er ikke så mye om Jesus direkte, da, men likevel severdig. Jeg vet vår tidsregning får fram til 2550, og har ikke egentlig hørt noe annet etterpå heller. Er du en romanfigur?

Vero: Jeg tror på Jesus (selvfølgelig) og jeg tror vi skal oppføre oss fint mot hverandre, men jeg er ikke så flink med kirken og sånn. Det er et litt inkjevetta-svar, jeg vet. Vi får se med den Jesus-historien. Den er litt privat, og kanskje ikke så interessant for andre enn meg.

Romanfigur? Slett ikke. Jeg er riktignok fiktiv, men så langt er det ingen som har skrevet om meg. Derimot har jeg skrevet om andre.

Romanfigur? Slett ikke. Jeg tror du blander meg sammen med medforfatteren min. Han er heller ingen romanfigur, men han er i det minste fiktiv.

Tilfeldig forbipasserende: Aha! Jeg har nå bestillt boka di på capris.no. Gleder meg. Den ser artig ut!

Så hyggelig!

Legg igjen en kommentar

