Turanga reiser i tid

Verdenshistorien fritt etter hukommelsen

Posted on: 05.02.09

Thomas ønsket seg mer historie. Så jeg presenterer det jeg husker i stikkordform for årene 1980-2049. Det er ikke nødvendigvis de største og viktigste hendelsene, bare de jeg kom på mens jeg skrev denne posten. De tre første tiårene er for å vise litt hvordan stilen er.

1980-1989: AHA kommer på første plass på Billboardlisten i USA, Berlinmuren faller, krig i Irak, Kielland-ulykken, Norge vinner  Eurovisjonens sangkonkurranse, Saint Helens-fjellet «eksploderer», Rosenborg vinner cupfinalen mot Brann (1988 – dette er det eneste sporsresultatet jeg kan huske på stående fot for disse 70 årene)

1990-1999: Krig i Irak, Buffy begynner å gå på TV, Norge vinner  Eurovisjonens sangkonkurranse, Jugoslavia faller fra hverandre, Hubble teleskopet blir sendt opp

2000-2009: Tvillingtårnene i New York blir krasjet, mobiltelefonen blir allemannseie, mer krig i Irak, Norge vinner Eurovisjonens sangkonkurranse

2010-2019: Det blir oppdaget at noen mennesker kan reise i tid, Sør Korea imploderer,biene forsvinner helt (vi overlever), Norge vinner  Eurovisjonens sangkonkurranse

2020-2029: Gold, tidenes beste (og da mener jeg tidenes beste) tv-serie begynner å gå på tv, terrorangrep på Internett – hele verden er uten nett i 4 timer – mye går ad undas, Norge vinner  Eurovisjonens sangkonkurranse, det blir utviklet medisiner som gjør at man kan leve et tilnærmet normalt liv med kreft

2030-2039: Venezia kollapser og faller i sjøen (byen blir 20 år senere rekonstruert i Dubai – det stemmer, de første 12 årene av livet mitt trodde jeg at Venezia var en by i Dubai, og alltid hadde vært det), mennesker reiser til Mars, Norge vinner  Eurovisjonens sangkonkurranse, de finner Atlantis (denne kommer jeg aldri til å utdype, dere får bare vente og se – dere kommer til å bli overrasket), biene kommer tilbake, holografisk tv blir allemannseie, tidsreiseskolene blir etablert

2040-2049: Afghanistan blir et fritt demokrati (åpnbart en lang prosess, men 2047 blir offisielt sett på året da ting var på plass), den undersjøiske San Francisco-Tokyo-jernbanen blir bygget, Norge vinner  Eurovisjonens sangkonkurranse, privatbilisme forbudt i flere storbyer, deriblandt New York, London, Tokyo og dessuten Molde av alle steder

7 kommentar to "Verdenshistorien fritt etter hukommelsen"

digger detaljen med venezia🙂 jeg skulle svelgt det rått hadde det ikke vært for alle grand-prix-seirene til norge.

Og jeg som hadde håpet at Molde ville forsvinne umerkelig med det første …

Esquil: En gang hvert tiår? Så gode er vi faktisk. Jeg unnlot å nevne at etter 2037 deltar Skandinavia som et «lag» (naboland slår seg sammen for å få et anstendig antall deltagere, slik at vi slipper dette semi-finaletullet. Virkelig en av de mest negative tingen med å leve i det første tiåret av 2000-tallet), så et par av seirene er strengt tatt delte.

Tilfeldig forbipasserende: Ikke med det første. Les hva du vil i det.

fint å vite at øst-europa ikke kupper grand prix HELT, i alle fall ;P

Tusen takk🙂

vaarloek: Vel, det jevner seg ut med tiden. Vi er inne i en litt rar periode nå. Det blir bedre.

Thomas: Vær så god! Min bursdagsgave til deg. Gratulerer med dagen.

[…] 17 mai 2009 Posted by Sonja Dadam in Sonjaland. Tags: MGP trackback Kan jeg bare si at jeg spådde dette allerede i begynnelsen av februar (2000-2009)?  Føl dere fri til å tro at Turanga-bloggen er en snedig uttenkt […]

Legg igjen en kommentar

